آبشار رایچن باخ (به آلمانی: Reichenbachfall ) یک سری از آبشارها در سلسله رودهای رایچنباخ در منطقه Oberland برنیس سوئیس هستند. سوییسی ها در مجموع یک قطره از 250 متر (820 فوت) را دارند. آبشارهای بسیار بلند 90 متری (300 فوتی) رایچنباخ یکی از بلندترین آبشارها در کوه های آلپ هستند. امروزه، یک شرکت نیروگاه هیدروالکتریک جریان آبشارهای رایچنباخ را در زمان خاصی از سال مهار میکند، که موجب کاهش جریان آن است.

در ادبیات عمومی، سر آرتور کانن دویل این آبشارها را به عنوان محل درگیری نهایی فیزیکی بین قهرمان خود شرلوک هلمز با بزرگترین دشمن جنایی خود پروفسور موریارتی در «مشکل نهایی» انتخاب میکند.


موقعیت
آبشارها در بخش پایین تر از  دره ی راچنباختال ، در سلسله رودهای رایچنباخ، یک شاخه از رودخانه ی Aar  واقع شده اند. آنها برخی از 2 کیلومتر (1.2 مایل) جنوب شهر Meiringen، و 25 کیلومتر (16 مایل) در شرق اینترلاکن هستند . به لحاظ سیاسی، آبشارها تحت نظر  شهرداری Schattenhalb در کانتون برن است.

آبشارها توسط «خط آبشار رایچنباخ» در دسترس قرار گرفته اند. پایین ترین ایستگاه کمتر از 20 دقیقه پیاده روی دارد، یا با اتوبوس 6 دقیقه رانندگی، و همچنین از ایستگاه Meiringen در خط راه آهن Brünig  که اینترلاکن و لوسرن را بهم متصل میکند نیز میتوان استفاده کرد.

در فرهنگ عامه
داستان های شرلوک هلمز - آرتور کانن دویل
شهر و آبشارها در سراسر جهان به عنوان تنظیم صحنه برای یک رویداد داستانی شناخته شده است: آن محلی است که در آن قهرمان سر آرتور کانن دویل، شرلوک هلمز، با پروفسور موریارتی در پایان «مشکل نهایی» ،که برای اولین بار در سال 1893منتشر شد ؛ در حد مرگ مبارزه میکند . یک صفحه یادبود در ایستگاه خط مربوطه، یادآور هلمز در آنجا وجود دارد. و همچنین امروزه یک موزه شرلوک هلمز در نزدیکی شهر Meiringen بنا شده است.


از بسیاری از آبشارها در Oberland برنیس، به نظر می رسد آبشار رایچنباخ بزرگترین تصور را در ذهن سِر آرتور کانن دویل، داشته . آبشارهایی که در یک روز تعطیل سوئیس، میزبان کانن دویل، سر هنری لون، بنیانگذار لون پُلی به او نشان داده است.. نوه سر هنری، پیتر لون، به یاد می آورد، "پدر بزرگ من گفت : «او را بر فراز  آبشار رایچنباخ بنشان» و کانن دویل از آن آبشارها چیزی نشنیده بود، بنابراین او آنها را به او نشان داد  "دویل آنقدر تحت تاثیر آن آبشارها قرار گرفته بود که تصمیم گرفت اجازه دهد قهرمان خود در آنجا بمیرد. (+ گویا آنها با هم به پایین می افتند.)


لبه واقعی که موریارتی از آن سقوط کرد در طرف دیگر خط آبشارهاست که آن محل با بالا رفتن از مسیر به سمت بالای آبشارها ، با عبور از پل و دنبال کردن دامنه ی پایین تپه در دسترس است. لبه توسط یک پلاک همانطور که اینجا به تصویر کشده شده ، علامتگذاری شده است ؛ در کتیبه انگلیسی آمده است: "در این مکان ترسناک، شرلوک هلمز پروفسور موریارتی را ؛  در 4 می سال 1891شکست داد." مسیری که در آن دوئل بین شرلوک هلمز و پروفسور موریارتی رخ می دهد چند صد متر دورتر از آبشارها به پایان می رسد. آن هنگام که کانن دویل آبشارها را مشاهده میکرد، مسیر بسیار نزدیک به آبشارها بود، به اندازه ای نزدیک که آبشار را لمس میکرد، با این حال هنوز بعد از صد سال پس از بازدید او، مسیر نا امن  شده است و به آرامی به دور برده شده، و آبشارها به دورتر از تنگه فروکش کرده اند.


در دیگر زمینه ها
آبشارهای رایچنباخ موضوع چندین نقاشی ابتدای قرن نوزدهم توسط چشم انداز- نگارِ رمانتیک انگلیسی تبار، ویلیام ترنر است.


گروه مستقل پاپ Ravens & Chimes اولین آلبوم خود را (که در سال 2007 منتشر شد) به نام بعد از آبشارها نامگذاری کردند.

آبشار رایچنباخ همچنین عنوان یک درام از تلوزیون بی بی سی 4 در سال 2008 ، توسط جیمز Mavor، بر اساس ایده های یان رانکین و تنظیم در ادینبورگ بود. شخصیت های متعدد تاریخی در ارتباط با شهر، از جمله کانن دویل و مربی خود دکتر جوزف بل، در داستان ذکر شده است.

شرلوک هلمز: بازی سایه ها؛  یک نسخه 2011 فیلم با الهام از "مشکل نهایی"، همچنین میزبان آبشارهاست، هرچند در این اقتباس، به جای مسیر ، یک قلعه بزرگ بر آنها ساخته شده است.

قسمت سوم از سری دوم 2012 از درام بی بی سی شرلوک، "سقوط رایچنباخ" (با الهام از «مشکل نهایی")، یک بازی در نام آبشارهاست. قسمت ویژه ی شرلوک، عروس نفرت انگیز، که در1 ژانویه 2016 پخش شد، شامل یک بازسازی از نبرد نهایی بین شرلوک و موریارتی ، تنظیم شده در زمان ویکتوریایی ، همانطور که در کتاب به تصویر کشیده شده، میباشد.1

- تنظیمات صحنه یک کم زیادی دراماتیک نیست؟!!

- برای تو و من؟! نه! اصلاً!

- ...

                                                                  ادامه دارد....

 


 

1- منبع : ویکی پدیا ترجمه توسط SH.