6- دروغ خیابان لینستر گاردنز چیست؟ اطلاعاتی که شرلوک برای فهماندن این دروغ ، قرار داده بود، چه بودند؟(✩✩✩) [حافظه - حافظه تصویری - هوش - مفهوم ]
پاسخ : نمای بیرونی ساختمانهای قدیمی 23 و 24 . ساختمانهایی که به دلیل عبور خط آهن تخریب شدند اما نمای بیرونی برای بهم نخوردن ظاهر محلی، باقی ماندند. نشانه ی آنها پنجره های رنگ شده، درهای بدون دستگیره و عدم وجود صندوق پستی در واحدهای شماره ی 23 و 24لینستر گاردنز است.

توضیح:
- کجایی؟
- نمیتونی منو ببینی؟
- خب، باید دنبال چی بگردم؟
- دروغ. دروغ خیابون لینستر گاردنز که از دید مردم مخفی شده. هیچکس متوجه نشده. چندین ساله مردم اینجا زندگی میکنن و نفهمیدن. ولی اگه واقعاً همونی هستی که فکر میکنم،کمتر از یه دقیقه میتونی متوجهش بشی. خونه ها مری. به خونه ها نگاه کن.
- از کجا میدونستی میام اینجا؟
- میدونستم با کسایی صحبت میکنی که هیچکس سراغشون نمیره
- فکر کردم باید زرنگ باشم
- همیشه زرنگی مری، روش حساب میکردم. اطلاعات رو برات گذاشتم. باید پیداشون کنی
- اوه!
- 30 ثانیه
- ولی دارم به چی نگاه میکنم؟
- نه دستگیره در ، نه صندوق نامه. پنجره ها رنگ شده. واحدهای شماره ی 23 و 24لینستر گاردنز.خونه های خالی. چندین سال پیش خراب شدن تا راه برای متروی لندن باز بشه، یه دریچه ی بزرگ برای قطارهای زیرزمینی . فقط بخش جلویی ساختمان باقی موند. فقط نمای خارجی. تو رو یاد کسی نمی اندازه مری؟ یه نمای خارجی؟ ببخشید هیچوقت نتونستم جلوی وسوسه ی خودنماییم رو بگیرم. [تصویر مری روی ساختمان] بیا داخل. ولی یکم تنگه.

فصل سوم – آخرین عهدش – سکانس دروغ نمای خارجی

نکته : این خیابان، لینستر گاردنز (Leinster Gardens) است و با خیابان لاریستون گاردنز (Lauriston Gardens) در مطالعه ی صورتی متفاوت است.

لینستر گاردنز- آخرین عهدش
  

لاریستون گاردنز - مطالعه ی صورتی


7- چرا موریارتی برای فریب شرلوک از قطعه ای از موسیقی برای نشان دادن ضربهای کد استفاده کرد؟(✩✩✩) [ریاضیات - مفهوم - هوش ]

پاسخ : همانطور که میدانید موریارتی از ضربهای انگشتش برای ردگم کنی و نشان دادن یک کد مجازی استفاده کرد. این ضرب انگشتان برای فرد باهوشی مثل شرلوک هلمز نمیتوانست بصورت یک ضرب تصادفی و الکی باشد. چون کد معنی دار کامپیوتری، تصادفی نیست و از طرفی موسیقی تخصصی «باخ»، بصورت منظم و معنی دار است لذا میتواند بصورت مجموعه ی کدهای کامپیوتری معنی دار و خاص جلوه کند.

توضیح:
نمونه ای از ارتباط بین هنر و ریاضیات، رابطه بین موسیقی و ریاضیات است. هنگامی که در این زمینه شروع به تحقیق کنید، احتمالا با نام فیثاغورث ، موزارت و باخ بیشتر از دیگران مواجه خواهید شد . اما اولین کسی که به این ارتباط پی برد ، فیثاغورث ، فیلسوف و ریاضیدان یونانی بود. نام این دانشمند بزرگ بی شک ما را به یاد رابطه معروفش در مثلث قائم الزاویه می اندازد. اما او در زمینه موسیقی نیز فعالیتهایی داشته است. بسیاری از دانشمندان او را پدر علم و بعضی از موسیقیدانان پدر موسیقی میدانند. شاید تعریف او از موسیقی بعد از گذشت بیست و شش قرن ، هنوز یکی از زیباترین تعاریف باشد :
"موسیقی ،هارمونی ای از تضادها ، جمعی از اضداد و آشتی عناصر متضاد است... موسیقی اساس یکپارچگی وجود در طبیعت و بهترین حکمران در عرصه گیتی است. موسیقی جهان هستی را ملبس به هارمونی و قانون گرایی میکند و روش خردمندانه ای برای زندگی ارائه می دهد. موسیقی یگانگی و وحدت را به ارمغان می آورد."
روزی فیثاغورث جوان از کنار مغازه آهنگری میگذشت که ناگهان صدایی با فواصل منظم که از طرف سندان می آمد توجه او را جلب کرد. فیثاغورث متوجه شد که وزن چکشی که آهنگر از آن استفاده میکند ، در صدا موثر است. ممکن است او نخستین کسی باشد که تطابق آگوستیکی تارهایی با طولهای متناسب را توضیح داد .
تقارن یکی از مباحث هندسه (یکی از شاخه های ریاضیات) است . با این وجود میتوان آن را در کار بسیاری از موسیقیدانان یافت . در بسیاری از موسیقی ها ، یک تم (ملودی کوتاه) با تغیرات کمی در قطعات بارها تکرار شده است . هنگامی که تمی دوباره  تکرار می شود ، شاید از دفعه قبلی دیرتر شروع شود یا از آخر به اول نواخته شود . ممکن است تمی دو برابر اندازه واقعی خود به آرامی نواخته شود یا با سرعت نصف اندازه واقعی خود نواخته شود . آثار «باخ» شاید مشهورترین نمونه تقارن در موسیقی باشد.دقت و توجه زیاد به قوانین هارمونی ، وضوح ریتم و عبارت نویسی در آثار باخ ، آنها را برای شنوندگان تبدیل به آثاری مملو از ریاضی اما با چاشنی احساس کرده است . قطعات Musical Offering  که باخ در سال 1747 نوشته ، یکی از بارزترین این نمونه هاست . (
+)


8- شرلوک برای تشخیص مخدر موجود در شکر در قسمت سگهای بسکرویل، به دنبال چه «عناصری» در آن، بصورت چه «ترکیب یا ترکیبات پایه ای» میگشت؟(✩✩✩✩) [حافظه تصویری - شیمی ]
پاسخ: عناصر شامل دوتریوم (D) و نیتروژن (N) . ترکیبات پایه ای شامل  نیترات (NO3) و ترکیبات هیدروژن دار که هیدروژن آنها بصورت نوترون دار یا سنگین یا همان دوتریوم باشد.

 

توضیح:
شرلوک در حال آزمایش ترکیبات شکر در آزمایشگاه خانم استیپلتون، روی وایتبردی که زیر دستش بود، ترکیبات مورد انتظارش را نوشته بود. روی وایت برد در قسمت بالا سمت چپ، مشخص است که او به دنبال وجود نیتروژن و دوتریوم میگردد. اما آیا این دو عنصر در موادی که مخدر و توهم زا هستند وجود دارند؟
به شکل که دقت کنیم، در پایین سمت راست، فرمول NO3 را با دو خط زیرش میبینیم.همچنین بخشهای NO2دار و NO3دار فرمولهای دیگر نیز مارک
شده اند.
جالب است بدانید ماده ای به نام امیل نیترات ، نوعی ماده ی مخدر استنشاقی است. نیترات های امیل از نظر ترکیب شیمیایی مایعاتی زردرنگ و شفاف هستند و در صورتی که تازه باشند «بوی شیرینی» می دهند. امیل نیترات یک باز کننده شریانی است .و باعث وازودیلاتاسیون عروق می شود. این ماده در درمان مسمومیت با سیانور هم کاربرد دارد.
امیل نیترات اغلب در شیشه و بطری (سابقا در آمریکا) به فروش می رسید. گازی که از این مایع متصاعد می شود احساس سرمستی و نشاط و آرامش حدود 5 دقیقه به مصرف کننده دست می دهد . اما پس از آن عوارضی نظیر سردرد و سرگیجه به سراغ مصرف کننده می آید. این موادمخدر هم از دسته هیجان آورها هستند. (
+)

ظاهراً شرلوک علاوه بر جستجوی موادی همچون «هیوسیامین (C17H23NO3) – مسکن آنتی موسکارینی(
+)» «دی سیکلومین (C19H35NO2) – مسکن(+)» «کوکائین (C17H21NO4) – مخدر(+)» و «سایر مشتقات آلکالوئیدی تریاک که میتوانند همراه با اسید سولفوریک (H2SO4)» 1 نیز باشند (+) » ، در شکر، به دنبال ترکیبات نیترات دار نیز بوده است اما هیچکدام را پیدا نکرده است!

و اما در مورد دوتریوم ؛
بررسی NMR کامل تغیر شیمیایی هیدروژن1 و کربن 13 ، نشان میدهد که آنها مجموعه ای از یک سری  از  مشتقات استامینودزوکسی و آمینو دزوکسی را ایجاد کرده اند. برای قندهای آزاد حساسیت افزایش یافته ی یک کرایوپروب  NMR اجازه میدهد که با طیف سنجی NMR ساده ی دوتریوم 1 و دوتریوم 2  ، قبل از اینکه موتاروتیشن (تغییر چرخش نوری) قابل توجهی اتفاق بیفتد ، ذاتاً آنومر آن بدست آید.بررسی های NMR برای توصیف  اثرات ایزوتوپ دوتریوم روی تغییرات شیمیایی کربن 13 تحت شرایط تغییر آهسته ی NH به  NDدر محلولهای برگزیده محاسبه و استفاده شده است. در یک آزمایش ، درون یک بازه ی 0 تا 0.138 ppm ، اثرات ایزوتوپ دوتریوم β, γ, δ, و ζ مشاهده شد. لذا ارائه ی داده های مرجع بیشتر، برای بررسی طیفی NMR ساکاریدهای نیتروژنی (قندهای نیتروژن دار)در این مقاله آمده است. (مقاله: +)

اگر از چکیده ی بالا چیزی سر در نیاوردید، نگران نباشید! منم تقریباً همینطورم! :) این، چکیده ی یک مقاله به زبان انگلیسی و در سطح عالی هست که بنده ترجمه کردم گذاشتم و هنوز سایتهای فارسی مطلبی در این مورد درج نکرده اند! در این چکیده مقاله چند چیز مشخص هست:
- اول اینکه ایزوتوپ دوتریومِ هیدروژن، در کربوهیدراتها علی الخصوص ساکارید ها یا همان قند یا شکر مورد بررسی قرار گرفته.
- دوم اینکه تغییر شیمیایی مورد نظر بصورت تغییر NH به ND باید باشد.
- در مورد اصطلاحات بکار رفته هم عرض کنم که طیف سنجیِ NMR ، یا Nuclear Magnetic Resonance spect، هم یک روش طیف سنجی هست که عناصر تشکیل دهنده ی یک ترکیب رو بر اساس رزونانس مغناطیسی هسته ای مشخص میکنه.چیز خاصی نیست نگران نباشید! :)
- دو ایزومر فضایی از یک قند هم که تنها در شکل فضایی کربن گروه کربونیل با هم متفاوت هستند،را آنومر یکدیگر میگویند.

حالا از اینها بگذریم.
این وسط اون چیزی که برای من جالب هست ، اینه که شرلوک درون شکر دنبال دوتریوم و نیتروژن میگشته  :) و عجب مهندس شیمی ایه! دمش گرم :)

پ ن 1 : البته اسیدسولفوریک میتواند بعنوان ترکیب هیدراته کننده در آزمایش، جهت آب گیری ، یا تجزیه و غیره استفاده شده باشد (همانطور که در کنار H2O مارک شده است).چون میل ترکیبی اسیدسولفوریک با هیدروژن و اکسیژن بحدی بالاست که میتواند آنها را بصورت آب، از مولکولها جدا کند. (
+)


9- علت اینکه مایکرافت با جان در مکانهای عجیبی قرار ملاقات میگذارد چیست؟ (از دیدگاه جان)(✩✩) [حافظه دیالوگ]
پاسخ : برای نشان دادن قدرتش و برای اینکه شرلوک متوجه نشود.
 
توضیح :
اولی:
جان قبل از سوار شدن به ماشین، گفت : "مایکرافت میتونه بهم تلفن کنه! نمیشه این نشون دادن قدرت بی همتاش رو کنار بذاره؟!" که جمله دوم بصورت "اگه درگیر مکانیسم درهم تنیده ی قدرت نبود" دوبله شده.

دومی:
- جان : نمیشه یه بار بریم یه کافه ای جایی؟ شرلوک که همه جا دنبالم نمیاد!
- دستیار آیرین ادلر : بفرمایید اون داخل.
[تلفنی :] داره میاد. درست گفتی، فکر کرد تو مایکرافتی.

فصل دوم – رسوایی در بلگراویا – سکانس ملاقات جان با آیرین ادلر
(جالبیش اینه که دقیقاً همونجا هم شرلوک اومده بود! :) )


10- محل ملاقات شرلوک با راننده ی تاکسی، در مطالعه ی صورتی، و در واقع اولین آشنایی رسمی او با نام موریارتی در فیلم، یک محل خاص و استثنائی است. خاص بودن این محل برای شرلوک را با مدرکی اثبات کنید. (خوشحال میشم حدستون رو که «چرا» این محل، خاص هست، رو هم بگین. البته امتیاز نداره ولی برام جالبه.)(✩✩✩✩✩) [حافظه - حافظه تصویری - مفهوم - هوش - نکته ی جالب داستان ]

پاسخ : این محل خاص است چون همان (یا بسیار شبیه به همان) قصر ذهن شرلوک هست. مدرک : کافی است صحنه های مربوط به محیط کالج در پرونده ی صورتی را با صحنه های قصر ذهن شرلوک در زمانی که خطر مرگش با شلیک مری وجود داشت، مقایسه کنید.

کالج رولند_کر - مطالعه ی صورتی

 

قصر ذهن شرلوک - آخرین عهدش

 
توضیح:
قصر ذهن. تکنیکی مربوط به حافظه که در قسمت سگهای بسکرویل، جان آن را برای دکتر استیپلتون اینطور توصیف کرد:
«- گفت کجا میره؟
- قصر ذهن
-کجا؟
- قصر ذهنش. یه جور روش بازیابی خاطره است. مثل یک نقشه ی ذهنی. یه نقشه با یه مکان میکشی ولی لزوماً اون محل حقیقی نیست. خاطرات رو اونجا میریزی. از نظر تئوری هیچ وقت هیچی رو فراموش نمیکنی. فقط باید راه برگشت به اونو پیدا کنی.
- پس این مکان مجازی میتونه هر چیزی باشه مثل یه خیابون یا خونه؟
- آره.
- ولی اون گفت یه قصر. میگفت یه قصره؟!
- آره خب بایدم اینو بگه!»

اما ما میدانیم که خیلی از مکانها را میشود با الهام گرفتن از مکانهای واقعی، در ذهن ساخت. شرلوک در همان سکانس در قسمت سگهای بسکرویل، در همان محیط آزمایشگاه اطلاعات را بررسی میکرد. در حالیکه در قسمت رسوایی در بلگراویا، در محیط باز طبیعت ، و در قسمتهای دیگر ، چند بار هم از اتاقش این کار را انجام داد.
اما این قصر باشکوه، در قسمت آخرین عهدش، طور دیگری نشان داده شد. زمانی که شرلوک در حال تمرکز شدید بود تا بتواند در مدت زمان اندکی که در حد چند ثانیه برای هشیاری وقت داشت، خود مسلط شود.
او که اصولا برای عمیق شدن در وجودش باید از پله ها پایین میرفت (همانطور که مگنوسن هم برای مراجعه به اطلاعات ذهنش از پله های قصر ذهنی خودش پایین میرفت)، اما این بار مرگ و فرایند جدا شدن روح و تنها شدن «انسان» با «خودش» ، بصورت خارج از توان و اراده، شرلوک را از پله ها پایین می برد.
این فقط یک راه پله نبود بلکه وجود او همزمان به ساختمانی راه داشت که مایکرافتِ ذهنش به او میگفت :
« - این دیگه چیه؟ چه خبره؟
- داری وارد شوک میشی. این دومین چیزیه که میتونه باعث مرگت بشه
- چکار کنم؟
- مشخصاً وارد شوک نشو!
- حتماً توی این کاخِ خاطراتی که داری باید یه چیزی باشه که بتونه آرومت کنه. پیداش کن. مرگ داره نزدیک میشه شرلوک. داره میاد که بگیردت! پیداش کن!»


در اینجا ، او از پله ها پایین میرود. دری را به سمت راهرویی باز میکند که در دو طرف پر از در است،اما مری همانجا دم در به او شلیک میکند. او در همان راهرو میدود و وارد اولین دری میشود که سمت راستش است. که آن هم به راهرویی مشابه همان راه دارد. (و در آنجا ردبیرد را میبیند.) گویی این قصر ذهنی بیشتر از همان راهروهای تو در تو تشکیل شده است.

 

 

و جالب اینجاست که کل فضا غرق در نور و روشنایی است. شاید بخاطر اینکه در اولین قسمت فصل اول، عبور جان از راهروهای تاریک آنجا را دیدیم، با دیدن این قصر ذهنی،در قسمت آخر فصل سه، سریع آن را به یاد نیاوردیم!
اما حالا چرا این محل اینقدر برای شرلوک خاص است و چطور موریارتی از این خاص بودن با خبر بوده است و به راننده گفته تا به شرلوک بگوید : «در این محل خواهی مُرد»؟! در آن قسمت، اینکه شرلوک میداند که راننده ی تاکسی او را کجا پیاده کرده است، به «بلد بودن همه ی خیابانهای لندن» ربط داده شد! اما حالا میدانیم که کاملاً هم اینطور نبوده است!
«- ما کجاییم؟
- تو تمام خیابون های لندن رو میشناسی. پس میدونی الآن دقیقاً کجا هستیم.
- کالج تحصیلات تکمیلی رولند_کر (Roland-Kerr further education college) چرا اینجا؟
- درش بازه! فقط نظافتچی ها هستن.»

و اما کالج تحصیلات تکمیلی رولند_کر Roland-Kerr further education college کجاست؟
آدرس : دانشکده ی شیمی – دانشگاه کاردیف – ساختمان اصلی- محل پارک – کاردیف CF10 3AT

پس خیلی هم تصادفی نبوده نه؟ شیمی! :)


کالج رولند-کر یک موسسه ی آموزشی ساختگی است که بعنوان لوکیشن نهایی «مطالعه ی صورتی» انتخاب شده است. آن یک ساختمان دوقلو است که بخش قابل توجهی از کار لوکیشن را تشکیل میدهد. هرچند ، هر دوی آنها توسط مخاطبان با جلوه های ویژه ی بصری درک شده اند. بیشتر از بودن در لوکیشن مرکزی، این محل، نمای اصلی مدرسه ی شیمی در دانشگاه کاردیف پایه ی رولند-کر را بصورت آینه ای و دستکاری شده با استفاده از گرافیک کامپیوتری شکل میدهد. این ساختمان، یک ساختمان درجه ی دو است.
ساختمان محل پارک، ساختمان اصلی در پارک Cathays کاردیف،و دپارتمان شیمی است که یکی از 27 مدرسه ی آکادمیک در دانشگاه کاردیف را تشکیل میدهد. دانشگاه، منشور سلطنتی اش را در سال 1883 دریافت کرده است. (
+)