بنظر من، مرز خیلی مشخصی بین "اعتقادات" و "علم روان شناسی" نیست. در واقع این هر دو ««باهم»» میتونن مؤثر باشن؛ و مثل کارت ملی و شناسنامه، بدون هم بی اعتبارن!! :))

بنده بطور خاص، کتابی که علم روانشناسی رو تدریس میکنه مطالعه نکردم. مطالعات من اون چیزی بوده که به دردم خورده، پس لزوماً قابل دسته بندی نیست. اسم دسته بندی های زیر رو ناچاراً انتخاب کردم؛ چرا که بسیاری از آثار روانشناسی مورد علاقه ی من، در باب اعتقادات هم سخنان بسیار مهمی دارن، و شاید باید این کتابها رو هم کنار بقیه ی کتابهای اعتقادی میذاشتم. اما از طرف دیگه، یکسری از کتابهای اعتقادی هم گهگاه گرایش تاریخی یا مستند پیدا میکنن که خب اونوقت از دامنه ی روانشناسی خارج میشه..

خلاصه ساده اش اینه که بنظر میاد کتابی مثل "منازل الآخره" و کتابی مثل "مردان مریخی، زنان ونوسی" رو باید در دو دسته بندی جداگانه قرار داد. خب این واضحه. اما بیشتر کتابهای من (و نه همه) که الآن در دسته بندیهای زیر قرار میگیرن، به این وضوح از هم جدا نیستن و گهگاه مرزهای همدیگه رو هم پوشش میدن. گاهی یک کتاب اعتقادی، به منظور روانشناختی هم مفیده و یک کتاب روانشناسی، سرشار از مفاهیم اعتقادی هم هست. پس اگر تنها فقط از یکی از این دسته بندی ها دیدن کردین، پیشنهاد میکنم به دسته ی دیگه هم سری بزنین.. ممکنه کتاب مورد علاقه ی شما اونجا باشه.

 

اعتقادی(2)

 

 

روان شناسی (5)